A/B testing in direct mail? Dat kan!

By April 19, 2019 April 23rd, 2019 Direct mailing

Partner content by Bpost

In tegenstelling tot wat velen denken, is A/B testing niet het exclusieve terrein van de digitale marketing. Ook bij drukwerk voor een direct mailing-campagne bijvoorbeeld, kan A/B testing tot waardevolle inzichten leiden. Ontdek hoe het in zijn werk gaat.

Om de Return on Investment van uw marketingacties te vergroten, moet u voortdurend afwegingen maken: welke kanalen gebruik ik, hoe verpak ik mijn boodschap, op welke subdoelgroep spits ik me toe? Om te weten wat werkt en wat niet, moet u bovendien ook heel wat testen. Daarom maken online marketeers meestal twee versies van één e-mail, of ze maken twee verschillende landingspagina’s.

Dat A/B testing ook voor printcampagnes werkt, is minder bekend. Nochtans leiden tests ook hier tot een grotere ROI. Zo kunt u de volgende zaken testen:

1) Simpele A/B-test

Bij een simpele A/B-test maakt u twee grotendeels identieke versies van de direct mail. U verandert slechts één element: meestal het aanbod. In de ene brief biedt u bijvoorbeeld 10% korting op een abonnement van 150 euro, in de andere krijgt de ontvanger 15 euro korting op een abonnement. Om de test uit te voeren splitst u uw adressenbestand op in twee delen: de ene helft krijgt de 10%-versie, de andere de 15 euro-versie.

Aan het aantal ontvangen antwoorden ziet u welke versie het best heeft gescoord.

2) De controlegroeptest

In deze test gebruikt u een brief of folder die u al eerder hebt verstuurd én een of meerdere testversies. In de testversie past u het design, het kleurgebruik, de papierkwaliteit of de foto’s aan. U verstuurt de aangepaste versie naar uw testpubliek, de niet-aangepaste versie gaat naar de controlegroep. Krijgt u een betere respons van uw testgroep, dan weet u dat uw design geslaagd is. Is dat niet zo, dan blijft alles beter bij het oude.

3) Complexe A/B-tests

Bij complexe A/B-tests experimenteert u met wijzigingen op een verschillend niveau. Enkele voorbeelden:

  • opsplitsing volgens lead quality
  • opsplitsing volgens socio-demografische eigenschappen
  • opsplitsing volgens aankoopgedrag

Het grote voordeel is dat u uw boodschap kunt personaliseren. Elke testgroep krijgt een ander aanbod of een licht gewijzigde vorm (papierkwaliteit, design, kleurgebruik, …). Dit type van A/B-testing vraagt veel planning, maar de impact op de ROI van de direct mail is bijzonder groot.

De belangrijkste laatste stap: de resultaten monitoren

A/B testing is zinloos als u de resultaten niet analyseert. Maar hoe moet u direct mail tracken? Dit zijn enkele strategieën:

  • Voeg een genummerde voordeelbon toe aan uw direct mail.
  • Maak een speciale landingspagina voor elke campagne
  • Creëer een unieke sms-code voor elke campagne

Met de bovenstaande tracking-informatie kunt u de ontvangen resultaten analyseren. Zo weet u welke versies de beste respons hadden en wat de impact is op de ROI.

Subscribe to our newsletter

* indicates required