
Partner content by Bpost
In tegenstelling tot wat velen denken, is A/B testing niet het exclusieve terrein van de digitale marketing. Ook bij drukwerk voor een direct mailing-campagne bijvoorbeeld, kan A/B testing tot waardevolle inzichten leiden. Ontdek hoe het in zijn werk gaat.
Om de Return on Investment van uw marketingacties te vergroten, moet u voortdurend afwegingen maken: welke kanalen gebruik ik, hoe verpak ik mijn boodschap, op welke subdoelgroep spits ik me toe? Om te weten wat werkt en wat niet, moet u bovendien ook heel wat testen. Daarom maken online marketeers meestal twee versies van één e-mail, of ze maken twee verschillende landingspagina’s.
Dat A/B testing ook voor printcampagnes werkt, is minder bekend. Nochtans leiden tests ook hier tot een grotere ROI. Zo kunt u de volgende zaken testen:
1) Simpele A/B-test
Bij een simpele A/B-test maakt u twee grotendeels identieke versies van de direct mail. U verandert slechts één element: meestal het aanbod. In de ene brief biedt u bijvoorbeeld 10% korting op een abonnement van 150 euro, in de andere krijgt de ontvanger 15 euro korting op een abonnement. Om de test uit te voeren splitst u uw adressenbestand op in twee delen: de ene helft krijgt de 10%-versie, de andere de 15 euro-versie.
Aan het aantal ontvangen antwoorden ziet u welke versie het best heeft gescoord.
2) De controlegroeptest
In deze test gebruikt u een brief of folder die u al eerder hebt verstuurd én een of meerdere testversies. In de testversie past u het design, het kleurgebruik, de papierkwaliteit of de foto’s aan. U verstuurt de aangepaste versie naar uw testpubliek, de niet-aangepaste versie gaat naar de controlegroep. Krijgt u een betere respons van uw testgroep, dan weet u dat uw design geslaagd is. Is dat niet zo, dan blijft alles beter bij het oude.
3) Complexe A/B-tests
Bij complexe A/B-tests experimenteert u met wijzigingen op een verschillend niveau. Enkele voorbeelden:
- opsplitsing volgens lead quality
- opsplitsing volgens socio-demografische eigenschappen
- opsplitsing volgens aankoopgedrag
Het grote voordeel is dat u uw boodschap kunt personaliseren. Elke testgroep krijgt een ander aanbod of een licht gewijzigde vorm (papierkwaliteit, design, kleurgebruik, …). Dit type van A/B-testing vraagt veel planning, maar de impact op de ROI van de direct mail is bijzonder groot.
De belangrijkste laatste stap: de resultaten monitoren
A/B testing is zinloos als u de resultaten niet analyseert. Maar hoe moet u direct mail tracken? Dit zijn enkele strategieën:
- Voeg een genummerde voordeelbon toe aan uw direct mail.
- Maak een speciale landingspagina voor elke campagne
- Creëer een unieke sms-code voor elke campagne
Met de bovenstaande tracking-informatie kunt u de ontvangen resultaten analyseren. Zo weet u welke versies de beste respons hadden en wat de impact is op de ROI.